Algemene voorwaarden
1. Dienstenomschrijving
Chauffeursdienst voor de repatriëring van uw rijdende personenauto, inclusief eventuele aanhanger of caravan, vanuit iedere locatie in Europa naar ieder adres in Nederland, voor voertuigen tot en met rijbewijs categorie BE, met een minimumafstand van 500 km retourreis. Daarnaast is het mogelijk om voor kortdurende opdrachten een persoonlijk chauffeur in te huren op uurtarief binnen Nederland, met een minimale afname van vier uur per opdracht per dag. Hierna te noemen de “opdrachtnemer”.
2. Doelgroep
Particuliere opdrachtgevers en/of (verzekerings)maatschappijen en alarmcentrales die optreden vanuit een eigenaarsbelang van het (te repatriëren) voertuig,of als gerechtigde vertegenwoordiger van dat eigenaarsbelang. Aantoonbaar bewijs hiervan dient voorafgaand aan de opdrachtverlening aan opdrachtnemer ter beschikking te worden gesteld. Hierna te noemen de “opdrachtgever”.
3. Verantwoordelijkheden van de opdrachtgever
De opdrachtgever is verantwoordelijk voor een goed onderhouden voertuig, geldige verzekering en APK, juiste kenteken papieren, beschikbaarheid van sleutels, en, indien van toepassing, dat het voertuig is uitgerust met winterbanden en de banden van de caravan/aanhanger niet de maximum leeftijd hebben overschreden. De opdrachtgever dient zorg te dragen voor een correcte overdracht van het voertuig en bijbehorende documenten aan de opdrachtnemer, evenals de mogelijkheid tot een voorafgaande inspectie door de opdrachtnemer. Opdrachtgever verklaart door ondertekening van de offerte dat het te repatriëren voertuig en eventuele aanhanger/caravan op geen enkele wijze betrokken is bij strafbare feiten en handelingen waaronder maar niet exclusief drugsgerelateerd.
4. Werkwijze
Opdrachten worden aangenomen na een intake over de aard van de opdracht en de gewenste planning. Deze intake vindt telefonisch of digitaal plaats via Teams, met gebruik van een vragenlijst. Deze vragenlijst voor de intake is te vinden op de website. Op basis van deze intake wordt een globale kostenindicatie en een eerste indicatie van de planning gegeven. Bij positieve interesse van de opdrachtgever wordt een gerichte offerte opgesteld met een beschrijving van de opdracht, eventuele bijzonderheden, en aanvullende wensen. De offerte vormt de basis voor de overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Ondertekening van de offerte en betaling van de eerste termijn door de opdrachtgever betekenen de opdrachtverstrekking. De offerte is 14 dagen geldig. Na het verstrijken van deze termijn vervalt de offerte automatisch.
5. Intake: Onderwerpen die bij de intake aan de orde komen, zijn onder andere:
- Exacte locatie waar het voertuig zich bevindt en informatie over de toegankelijkheid en eventuele beperkingen van die locatie.
- Precieze locatie van voertuigsleutels, kentekenbewijs, en verzekering.
- Informatie over reeds bestaande schade aan het voertuig, bekend bij de opdrachtgever.
- Informatie over openstaande boetes en eventuele stallingskosten die vóór de repatriëring betaald moeten zijn.
- Andere verplichtingen aan derden waaraan voldaan moet worden voordat het voertuig kan worden betreden en verplaatst.
- Informatie over bagage in het voertuig die onderdeel is van het repatriëringsvervoer.
- Informatie over personen die meereizen als onderdeel van het (repatriërings)vervoer richting of binnen Nederland.
- Details over de autoverzekering en eventuele beperkingen die het vrije gebruik van het voertuig kunnen beïnvloeden.
- Precieze locatie waar het voertuig moet worden afgeleverd in Nederland, inclusief informatie over toegankelijkheid en beperkingen.
- Afleveradres en/of locatie van sleutels, kentekenbewijs, en verzekeringspapieren indien deze niet gelijk is aan de locatie bij punt 9.
- Contactgegevens (naam, adres, telefoon en e-mail) van de opdrachtgever en diens contactpersoon.
6. Uitvoering door opdrachtnemer
De opdrachtnemer bepaalt zelf de planning en te nemen route voor de heen- en retourreis, om kosten en tijdsbesteding voor het openbaar vervoer van de heenreis en de kosten en tijdsbesteding van retourreis te optimaliseren. Eventuele extra brandstof-, tol-, en overige reis- en verblijfkosten veroorzaakt door omleidingen zijn inbegrepen in het tarief en voor rekening van de opdrachtnemer. De kilometerstand van het voertuig na de repatrieringsreis, evenals onderhouds- en afschrijvingskosten, blijven volledig de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever.
7. Aansprakelijkheid
a. Beperking van Aansprakelijkheid
De opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die is veroorzaakt door opzet of grove nalatigheid van de opdrachtnemer. Schade die voortkomt uit andere oorzaken, zoals normale slijtage of externe omstandigheden, valt buiten de verantwoordelijkheid van de opdrachtnemer.
b. Uitsluiting van Aansprakelijkheid voor Voertuigen
De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade aan het voertuig van de opdrachtgever tijdens het rijden, behalve wanneer deze schade het gevolg is van opzettelijk of nalatig handelen door de opdrachtnemer. De opdrachtgever blijft zelf verantwoordelijk voor eventuele schade die voortvloeit uit normale risico’s van het wegverkeer.
c. Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
De opdrachtnemer is verzekerd via een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Voor de voorwaarden wordt verwezen naar de polisvoorwaarden van die verzekering. De eventuele aansprakelijkheid van opdrachtnemer beperkt zich tot het maximale uitkeringsbedrag dat door de verzekeraar wordt uitgekeerd. Schadeclaims die dit bedrag overschrijden, vallen buiten de verantwoordelijkheid van de opdrachtnemer.
d. Indirecte Schade en Gevolgschade
De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, winstderving, of inkomstenverlies, die ontstaat door vertraging, verlies, of beschadiging van het voertuig. Dit omvat onder meer schade die ontstaat als gevolg van vertraging in de uitvoering van de dienst.
e. Klachten en Schadeclaims
De opdrachtgever dient eventuele schadeclaims en klachten binnen 14 dagen na ontdekking van de schade schriftelijk in te dienen bij de opdrachtnemer. Klachten die buiten deze termijn worden gemeld, worden niet in behandeling genomen, tenzij de opdrachtgever kan aantonen dat de vertraging gerechtvaardigd was.
f. Eigen Risico en Verzekeringsplicht Opdrachtgever
De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de verzekering van het voertuig en draagt zorg voor de dekking van het eigen risico. De opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die niet door de verzekering van de opdrachtgever wordt gedekt.
g. Slotbepaling:
De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is in alle gevallen beperkt tot de in dit artikel genoemde bepalingen. De opdrachtgever aanvaardt deze beperkingen bij het aangaan van de overeenkomst en stemt ermee in dat deze aansprakelijkheidsregeling bindend is voor beide partijen.
8. Betalingsvoorwaarden
a. Tarief repatriëring:
- Vast bedrag €1,30 (exclusief BTW) per kilometer voor de berekende totale afstand (heen en retour) op basis van de snelste route volgens Google Maps, met een minimum van 500 kilometer per opdracht.
- Voor het transport van een aanhanger of caravan bedraagt het tarief €1,50 (exclusief 21% BTW) per kilometer vanwege langere reistijd door lagere snelheid.
- Bij hogere afstanden boven de 1000 en 2000 kilometer (heen en retourreis) worden de tarieven voor de kilometers vanaf 1000 kilometer € 1,10 respectievelijk € 1,30 en vanaf 2000 kilometer € 0,90 respectievelijk €1,10 per kilometer.
- In dit tarief zijn alle kosten inbegrepen, waaronder reis- en verblijfkosten, die opdrachtnemer moet maken, bij de heenreis, om bij het voertuig te geraken alsmede, tijdens de retourreis, de kosten voor brandstof en eventuele tolkosten van snelwegen en tunnels van het te repatriëren voertuig.
- Ingeval de opdrachtgever bijzondere (planning) wensen heeft die ertoe leiden dat de opdrachtnemer daardoor niet in staat is de meest gunstige aanbieding van vervoerders te verkrijgen voor het heenreizen met openbaar vervoer (vliegtuig, trein, bus, taxi) en bij de retourreis de meest gunstige route te bepalen dan worden die als extra kosten inzichtelijk gemaakt in de offerte bovenop het berekende tarief.
- Ingeval de opdrachtgever bijzondere (planning) wensen heeft die ertoe leiden dat de opdracht (deels) buiten de reguliere werkweek (maandag tot en met vrijdag) en in het weekend (zaterdag en zondag) valt dan wordt daarvoor een opslag berekend van 50% op het berekende tarief voor het percentage dat dit (deel van het) weekend uitmaakt van de totale geplande tijdsinzet voor de heen- en retourreis.
- Ingeval er sprake is van een noodzakelijke reis met een veerboot en/of de kanaaltunnel worden deze kosten als extra kosten inzichtelijk gemaakt in de offerte bovenop het berekende tarief. Deze kosten vallen niet binnen het vaste tarief.
- Ingeval er sprake is van een optredende noodzakelijke reparatie tijdens de retourreis, treden opdrachtgever en opdrachtnemer hierover met elkaar in overleg (telefonisch en/of whatsapp) en bij overeenstemming over de reparatie worden achteraf, bij lage kosten tot € 250,00, de werkelijk gemaakte kosten als extra kosten inzichtelijk gemaakt en bij de eindfactuur in rekening gebracht. Bij hogere kosten boven de €250 zal aan opdrachtgever een tussentijds extra voorschot worden gevraagd.
- Alle bedragen zijn exclusief 21% BTW.
b. Tarief chauffeursdiensten:
1. €50,00 per uur met een minimale afname van vier aaneengesloten uren per opdracht per dag.
2. Dit bedrag is exclusief 21% BTW.
3. Dit bedrag is inclusief reis en verblijfkosten van de chauffeur om bij de start/eind locatie van de chauffeursopdracht te komen.
c. Betaling:
1. Bij chauffeursdiensten:
Binnen 14 dagen na factuurdatum.
2. Bij Repatriering:
Vooraf:
- bij aanvaarding van de opdracht (ondertekening offerte) en voorafgaand aan de start van de feitelijke uitvoering, 50% van het berekende vaste tarief en de geraamde extra kosten
Achteraf:
- na gereedkomen van de opdracht, binnen 14 dagen na factuurdatum, de resterende 50% van het berekende vaste tarief en de geraamde extra kosten.
9. Schade en verzekering:
a. Opdrachtgever blijft verantwoordelijk voor de verzekering van het voertuig.
b. Aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot de overeengekomen beroepsactiviteiten.
c. Opdrachtnemer is verzekerd via een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering tegen schade aan derden en/of hun eigendommen, voor zover dit niet door de autoverzekering van de opdrachtgever wordt gedekt.
d. Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade of inkomstenderving bij vertraging of schade aan het voertuig.
10. Beëindiging van de Overeenkomst:
Algemeen
De overeenkomst kan worden beëindigd in geval van overmacht (omstandigheden buiten de invloed van de opdrachtnemer): Onder overmacht wordt verstaan elke omstandigheid die buiten de redelijke invloed van opdrachtnemer ligt en de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk maakt, waaronder, maar niet beperkt tot, ongevallen, natuurrampen, oorlog, stakingen en oproer.
Voorts
a. Bij belemmeringen aan of op het voertuig
Indien de opdracht niet (verder) kan worden uitgevoerd door belemmeringen aan of op het voertuig die niet vooraf door de opdrachtgever zijn gemeld dan wel rechtstreeks voortvloeien uit de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever als eigenaar van het voertuig, en die niet binnen redelijke termijn (meestal enkele dagen) kunnen worden opgelost, wordt de opdracht beëindigd.
De opdrachtnemer zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk op de hoogte brengen van de belemmering en overleggen over de verdere voortgang. Bij deze tussentijdse beëindiging van de opdracht wordt de eindfactuur (normaliter de resterende 50% van de offerte) opgemaakt op basis van de volgende werkelijke kosten:
-
Benzine, tol, hotel, en uren voor de reeds gereden retourkilometers;
-
Werkelijke reis- en verblijfkosten retourreis (vliegtuig, trein, bus, taxi, hotel) vanaf de locatie waar de opdracht wordt beëindigd;
-
Bijbehorende tijdsinzet retourreis in uren tegen een tarief van €50 per uur, exclusief BTW.
Voorbeelden van dergelijke belemmeringen:
-
Toegang tot het voertuig is onmogelijk doordat het voertuig zich bevindt op een afgesloten terrein zonder toegangsmogelijkheden (bijvoorbeeld een afgesloten parkeerplaats of garage);
-
Het voertuig is in beslag genomen of wordt niet vrijgegeven vanwege openstaande verplichtingen van de opdrachtgever (bijvoorbeeld stallingskosten of boetes);
-
Het voertuig is door een mechanisch defect niet veilig te verplaatsen en reparatie ter plaatse is niet mogelijk binnen redelijke termijn (bijvoorbeeld een kapotte accu of startmotor).
Indien de belemmering kan worden opgeheven, wordt wachttijd van de chauffeur in rekening gebracht tegen een tarief van €50 per uur, exclusief BTW, met een maximum van €500 per dag.
b. Bijzondere omstandigheden buiten het voertuig
Als de opdracht niet kan worden uitgevoerd door een belemmering vanwege een bijzondere omstandigheid buiten de invloed van de opdrachtnemer en de opdrachtgever (zoals ongevallen, oproer, oorlog, stakingen of natuurrampen) en deze langer dan enkele dagen aanhoudt, wordt de opdracht beëindigd.
De details van de beëindiging worden in overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer vastgesteld. De eindfactuur wordt opgemaakt zoals in dit artikel onder a. is beschreven.
De opdrachtnemer neemt zo snel mogelijk contact op met de opdrachtgever indien een situatie zoals in dit artikel beschreven zich voordoet om afspraken te maken over verdere voortgang en eventuele wachttijd.
Indien de bijzondere omstandigheid binnen enkele dagen wordt opgelost, wordt wachttijd van de chauffeur in rekening gebracht tegen een tarief van €50 per uur, exclusief BTW, met een maximum van €500 per dag.
c. Bijzondere omstandigheid bij (verkeers)ongevallen, ongeacht oorzaak,
Als de opdracht niet kan worden uitgevoerd ten gevolge van een (verkeers-) ongeval waardoor het voertuig niet meer aan het verkeer kan deelnemen, dan wel de chauffeur niet meer in staat is de opdracht te vervolgen, wordt de opdracht beëindigd.
De details van de beëindiging worden in overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer vastgesteld. De eindfactuur wordt opgemaakt zoals in dit artikel onder a. is beschreven.
d. Ziekte van de chauffeur
Bij ziekte van de chauffeur tijdens de opdracht wordt de uitvoering opgeschort tot herstel. De duur van de opschorting leidt niet tot extra uurtariefkosten voor de opdrachtgever. Indien opschorting tot extra kosten leidt (bijvoorbeeld parkeer- of stallingskosten), komen deze voor rekening van de opdrachtgever.
Indien de ziekte langer dan enkele dagen duurt, wordt de opdracht beëindigd. De details van de beëindiging worden in overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer vastgesteld, maar kunnen nimmer leiden tot een schadeverhaal op de opdrachtnemer.
De eindfactuur voor de resterende 50% wordt in deze situatie opgemaakt voor een bedrag van €0,00.
e. Achterlaten van het voertuig
Bij beëindiging van de opdracht zal de chauffeur het voertuig ordentelijk achterlaten en zoveel mogelijk concrete informatie verstrekken over de locatie, zodat de opdrachtgever op een later moment, vanaf die locatie, een nieuwe repatriëringspoging kan ondernemen.
Onder ordentelijk wordt verstaan:
-
Het voertuig wordt geparkeerd op een veilige, toegankelijke locatie;
-
Indien mogelijk wordt het voertuig afgesloten;
-
Alle bijbehorende documenten en sleutels worden op een vooraf overeengekomen plaats achtergelaten.
f. Tussentijdse beëindiging
Tussentijdse beëindiging van de opdracht kan nimmer leiden tot restitutie van de eerste 50% van het berekende vaste tarief en de geraamde extra kosten (offerte), tenzij de feitelijke uitvoering van de opdracht nog niet heeft aangevangen en er geen voorbereidingskosten (zoals boeking van vliegtuig, trein, bus of hotel) zijn gemaakt.
g. Juridische afdwingbaarheid
De bepaling dat tussentijdse beëindiging niet leidt tot restitutie van de aanbetaling is opgesteld in overeenstemming met de van toepassing zijnde wet- en regelgeving, zoals het Burgerlijk Wetboek inzake overeenkomsten en betalingsverplichtingen. Voor zakelijke overeenkomsten wordt verwezen naar de relevante bepalingen in Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek, waaronder redelijkheid en billijkheid bij de uitvoering van contracten (artikelen 6:2 en 6:248 BW). Deze bepaling doet geen afbreuk aan eventuele dwingendrechtelijke consumentenbescherming indien de opdrachtgever als consument handelt.
h. Aanvullend bij chauffeursdienst
De chauffeursdienst geschiedt met inzet op uurbasis door opdrachtnemer. In geval dat de situaties als hiervoor in dit artikel genoemd zich voordoen tijdens de uitvoering van een chauffeursdienst kan de opdracht worden beeindigd vanaf het moment dat de betreffende situatie onder a, b, c zich voordoet. De details van de beëindiging worden, indien mogelijk, in overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer vastgesteld. De eindfactuur wordt opgemaakt op basis van het werkelijk aantal uren met een minimum van 4 uur. De bepalingen onder e. f. en g. zoals hiervoor beschreven zijn van toepassing.
11. Geschillenbeslechting:
Toepasselijk recht
Op alle overeenkomsten die onder deze Algemene Voorwaarden vallen, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. Eventuele geschillen die voortvloeien uit of verband houden met de chauffeursdiensten, inclusief repatriëring en transport van rijdende personenauto’s en kortdurende opdrachten als persoonlijk chauffeur, worden behandeld volgens de regels van het Nederlandse rechtssysteem.
In eerste instantie: Bemiddeling
Indien zich een geschil voordoet tussen de opdrachtnemer (chauffeur) en de opdrachtgever (klant), streven beide partijen ernaar om het geschil eerst in onderling overleg op te lossen. Partijen verplichten zich om te goeder trouw met elkaar te communiceren en te proberen tot een redelijke oplossing te komen.
Lukt het niet om binnen 30 dagen na het ontstaan van het geschil een oplossing te vinden, dan kan het geschil worden voorgelegd aan een bemiddelingsdienst. In dit geval kan een mediator worden ingeschakeld die door beide partijen wordt geaccepteerd. Kosten voor bemiddeling worden gelijkelijk gedeeld tussen opdrachtnemer en opdrachtgever, tenzij anders overeengekomen.
Geschillencommissie of Kantonrechter
Als bemiddeling niet tot een oplossing leidt, kan het geschil worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in Nederland. Voor consumenten geschiedt dit in eerste instantie bij de kantonrechter in de woonplaats van de consument, tenzij de wet een andere rechter voorschrijft.
Voor niet-consumenten of zakelijke geschillen geldt dat het geschil zal worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waarin het chauffeursbedrijf is gevestigd, tenzij beide partijen schriftelijk overeenkomen om de zaak elders te behandelen.
Beperkingen en aansprakelijkheid
In het geval van geschillen over de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor schade aan het voertuig of andere eigendommen van de opdrachtgever, gelden de in de Algemene Voorwaarden vastgestelde beperkingen. Schadevergoedingen zullen in geen geval het bedrag overschrijden dat in de overeenkomst met de opdrachtgever is overeengekomen of het maximum verzekerd bedrag bij de opdrachtnemer.
Beide partijen zijn verplicht om schade zo veel mogelijk te beperken en maatregelen te nemen om verdere schade te voorkomen.
Klachtenprocedure
Klachten over de uitvoering van de chauffeursdienst moeten door de opdrachtgever binnen 14 dagen na het verrichten van de dienst schriftelijk worden ingediend bij de opdrachtnemer. Bij gebreke daarvan wordt aangenomen dat de opdrachtgever de dienstverlening heeft aanvaard.
De opdrachtnemer zal binnen 30 dagen schriftelijk reageren op de klacht. Indien een oplossing binnen deze termijn niet mogelijk is, zal de opdrachtnemer de opdrachtgever informeren over de verwachte termijn.
Bindend advies of arbitrage (optioneel)
Indien beide partijen akkoord gaan, kunnen geschillen in plaats van door een rechtbank worden beslecht door middel van een bindend advies of arbitrage door een onafhankelijk adviseur of arbiter, gespecialiseerd in transport- en chauffeursdiensten. Het advies of de uitspraak van deze adviseur of arbiter zal voor beide partijen bindend zijn.
De kosten van de bindende adviesprocedure of arbitrage worden gelijkelijk verdeeld tussen beide partijen, tenzij de uitspraak anders bepaalt.
Toepassing van algemene voorwaarden en wijzigingen
Deze geschillenregeling is onderdeel van de Algemene Voorwaarden van de opdrachtnemer en is van toepassing op alle diensten op het gebied van chauffeursdiensten, waaronder repatriëring en transport van rijdende personenauto’s.
De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om deze geschillenregeling te wijzigen. Eventuele wijzigingen worden tijdig schriftelijk aan de opdrachtgever meegedeeld. Bij wijzigingen na het sluiten van een overeenkomst blijft de regeling die op het moment van afsluiten gold, van kracht tenzij beide partijen akkoord gaan met de gewijzigde regeling.
Slotbepaling:
Beide partijen erkennen dat deze geschillenregeling bedoeld is om op een eerlijke en doeltreffende manier conflicten op te lossen en zullen hun medewerking verlenen om geschillen op de snelste en meest kostenefficiënte manier te beslechten.
12. Gebruik en Bescherming van Persoonsgegevens (AVG)
1. Toepassing en naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
- De opdrachtnemer (chauffeursdienst) hecht veel waarde aan de bescherming van persoonsgegevens en handelt in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en overige toepasselijke privacywetgeving. Dit artikel beschrijft hoe persoonsgegevens worden verzameld, gebruikt, beschermd en bewaard.
2. Doeleinden van gegevensverwerking
De persoonsgegevens van de opdrachtgever en eventuele passagiers worden uitsluitend verzameld en verwerkt voor de volgende doeleinden:
- Het opstellen en uitvoeren van de overeenkomst voor chauffeursdiensten, inclusief de administratie van afspraken en ritten.
- Het afhandelen van betalingen en de financiële administratie.
- Het verstrekken van informatie over de dienstverlening, wijzigingen, en relevante communicatie in het kader van de overeenkomst.
- Het voldoen aan wettelijke verplichtingen, zoals belastingverplichtingen en aansprakelijkheidsverplichtingen.
- De persoonsgegevens worden niet gebruikt voor andere doeleinden zonder expliciete toestemming van de betrokkene, tenzij dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst of wettelijk verplicht is.
3. Welke gegevens worden verzameld
De opdrachtnemer verzamelt enkel persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de chauffeursdiensten. Hieronder vallen onder meer:
- Naam, adres en contactgegevens (e-mail en telefoonnummer) van de opdrachtgever.
- Gegevens van de passagiers indien van toepassing, voor een veilige en correcte uitvoering van de dienst.
- Betalings- en factuurgegevens.
- Eventuele andere gegevens die de opdrachtgever vrijwillig verstrekt voor het goed uitvoeren van de overeenkomst.
4. Bewaartermijn van persoonsgegevens
Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze zijn verzameld of voor zover wettelijk verplicht. Dit betekent:
- Administratieve en financiële gegevens worden bewaard zolang wettelijk vereist (bijv. 7 jaar volgens fiscale bewaarplicht).
- Gegevens die betrekking hebben op de rit en overeenkomst worden verwijderd of geanonimiseerd uiterlijk één jaar na beëindiging van de overeenkomst, tenzij wettelijke verplichtingen een langere bewaartermijn voorschrijven.
5. Beveiliging van persoonsgegevens
De opdrachtnemer neemt passende technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens te beschermen tegen verlies, ongeoorloofde toegang, of onrechtmatige verwerking. Deze maatregelen omvatten onder meer:
- Beveiligde opslag van elektronische gegevens en fysieke beveiliging van schriftelijke gegevens.
- Beperkte toegang tot persoonsgegevens tot medewerkers en derden voor wie dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst.
- Regelmatige evaluatie van de beveiligingsmaatregelen om de gegevensbescherming actueel te houden.
6. Delen van persoonsgegevens met derden
Persoonsgegevens worden uitsluitend gedeeld met derden indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst of om te voldoen aan een wettelijke verplichting. Derden die namens de opdrachtnemer gegevens verwerken (bijvoorbeeld boekhoud- of IT-diensten), doen dit uitsluitend in overeenstemming met een verwerkersovereenkomst die voldoet aan de eisen van de AVG.
• De opdrachtnemer garandeert dat deze derde partijen eenzelfde niveau van bescherming van de gegevens bieden.
7. Rechten van betrokkenen
Betrokkenen hebben de volgende rechten met betrekking tot hun persoonsgegevens:
- Inzage: Recht op inzage in hun persoonsgegevens die door de opdrachtnemer worden verwerkt.
- Correctie: Recht om onjuiste of verouderde gegevens te laten corrigeren.
- Verwijdering: Recht om de gegevens te laten verwijderen indien deze niet langer nodig zijn voor het oorspronkelijke doel of wanneer de betrokkene zijn/haar toestemming intrekt.
- Beperking van verwerking: Recht om de verwerking van hun gegevens tijdelijk te beperken onder bepaalde voorwaarden.
- Overdraagbaarheid: Recht om hun gegevens in een gestructureerde, gangbare en machine leesbare vorm te ontvangen en over te dragen aan een andere dienstverlener.
- Bezwaar maken: Recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van hun persoonsgegevens indien de verwerking plaatsvindt op grond van gerechtvaardigd belang.
- Verzoeken tot uitoefening van deze rechten kunnen schriftelijk of per e-mail worden ingediend bij de opdrachtnemer, die binnen één maand na ontvangst van het verzoek zal reageren.
8. Contact voor privacyzaken
Voor vragen, verzoeken of klachten met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens kan de betrokkene contact opnemen met de opdrachtnemer via de contactgegevens zoals vermeld in de overeenkomst.
• Indien de betrokkene van mening is dat zijn/haar rechten zijn geschonden, kan een klacht worden ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens of de relevante toezichthouder in het land van de betrokkene.
9. Slotbepaling: Door gebruik te maken van de diensten van de opdrachtnemer stemt de opdrachtgever in met het verwerken van persoonsgegevens zoals beschreven in dit artikel. De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om dit artikel te wijzigen indien noodzakelijk, bijvoorbeeld door wetswijzigingen. De meest actuele versie is steeds beschikbaar op aanvraag.
13, Toepasselijkheid en Acceptatie
Toepasselijkheid en Acceptatie van Algemene Voorwaarden
- Toepasselijkheid
• Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten, en diensten die door de opdrachtnemer worden aangeboden, waaronder, maar niet beperkt tot, chauffeursdiensten voor de repatriëring en het transport van rijdende personenauto’s en kortdurende opdrachten als persoonlijk chauffeur. - Acceptatie
• Door gebruik te maken van de diensten van de opdrachtnemer, accepteert de opdrachtgever de toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden. Indien de opdrachtgever niet akkoord gaat met (bepaalde delen van) de Algemene Voorwaarden, dient dit schriftelijkvoor aanvang van de dienstverlening kenbaar te worden gemaakt. De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om in dat geval de overeenkomst niet aan te gaan of aanvullende voorwaarden te stellen. - Wijzigingen en Actualiteit
• De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om de Algemene Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Eventuele wijzigingen worden schriftelijk of elektronisch aan de opdrachtgever gecommuniceerd. Indien de opdrachtgever binnen 14 dagen na kennisgeving van de wijzigingen geen bezwaar maakt, worden de wijzigingen geacht te zijn geaccepteerden maken zij deel uit van de overeenkomst.
Slotbepaling: De meest recente versie van de Algemene Voorwaarden is te allen tijde beschikbaar en geldt voor alle lopende en toekomstige opdrachten.
Versie: 9 januari 2025